Ameriky Zlín



Vyhledávání

Zadejte frázi k hledání



Kontaktujte nás

Americké automobily ze Zlína 


Telefon:
+420 733 253 937
E-mail:

amerikyzlin@seznam.cz

SKYPE: amerikyzlin


Navigace

Ameriky Zlín / HOT info / Aktuality

Aktuality

Chevrolet Corvette C3 Stingray (1968-1982)
Ostře řezaná flaška od coly
 Třetí generace Corvetty odstartovala v roce 1968 a ve výrobě se udržela dlouhých patnáct let. Návrh vozu vychází z úspěšného konceptu Mako Shark II představeného v dubnu roku 1965 na newyorském autosalonu.

Design nové Corvette se proti předchozí generaci Sting Ray značně změnil. Protáhla se příď a celkově byla karosérie, kombinací výrazných vln nad přeními i zadními koly a ostrých hran. Její vzhled tak získal na agresivitě a později se pro něj vžilo označení "coke bottle". Další novinkou bylo nezávisle zavěšení všech kol. Co naopak zůstalo, jsou vyklápěcí světla, laminát jako konstrukční materiál karosérie a logo se zkříženými vlajkami na volantu. Od počátku byla k dispozici Corvette Stingray jako dvoudveřové kupé s odnímatelnými střešními panely a zadním oknem nebo kabriolet.

Zpočátku výroby byla nová Corvette kritizována kvůli nízké kvalitě dílenského zpracování, které se zlepšilo až v následujícím roce. Základní verze byla poháněna vidlicovými osmiválci - smallblock 327 - o obsahu 5,4l disponujícími výkonem 300 nebo 350k nebo bigblock 427 o obsahu 7l s výkonem 390 až 435k. Popisovat zde všechny motorizace sice nemá smysl, ale za zmínku ještě rozhodně stojí sedmilitrový bigblock ZL1 s hliníkovou hlavou poskytující výkon oficiálně 550k a ve skutečnosti spíše 680k, který si pořídilo jen zhruba sto zákazníků.

V roce 1973 došlo k faceliftu a kvůli nové bezpečnostní legislativě, vyžadující, aby vozidlo přestálo bez úhony náraz v osmikilometrové rychlosti, zmizely původní přední chromované nárazníky a byly nahrazeny uretanovými v barvě karosérie. Dále byl změněn vzhled kapoty a předních mřížek pod nárazníkem, vylepšeno odhlučnění vozu a od tohoto ročníku již nebylo možné odnímat zadní okno.

V následujícím roce bylo dílo dokonáno a z karosérie Corvette zmizely i zadní chromované nárazníky, které opět nahradil uretan lakovaný v barvě karosérie. Ropná krize a přitvrzující emisní normy si vyžádaly v následujících letech poněkud drastické snížení výkonu motorů, jenž klesl u základní verze až na hodnotu 165k což bylo jen o málo více než u původní Corvette z roku 1953 poháněné šestiválcem. Od roku 1975 začal GM dodávat Corvette s katalyzátorem a elektronickým zapalováním. Kromě toho se tento rok stal labutí písní pro stále méně žádané a bezpečnostní limity neplnící kabriolety.

Další výraznější změnu vzhledu přinesl rok 1978, kdy Corvette dostala klasickou záď fastback se šikmým oknem, která řešila problém s nedostatečným prostorem pro zavazadla a umožnila zástavbu o téměř polovinu větší nádrže. Měla však i odvrácenou stranu - díky větší prosklené ploše se výrazněji zahříval interiér.

V roce 1980 byly opět změněny nárazníky, snížena hmotnost a jako bonbónek - díky novému absurdnímu federálnímu nařízení byla vybavena rychloměrem končícím na 85 mílích za hodinu. Maximální rychlost ovšem omezena nebyla.

Rok 1982 byl pro Corvette C3 Stingray rokem posledním a pro rok 1983 byl připraven nový model C4. Celkem bylo vyrobeno zhruba 452 tisíc korvet třetí generace. 

 

Poznámka: Karoserie:  sklolaminátová, dvoumístné dvoudveřové kupé nebo kabrio s motorem vpředu Motor: vidlicový osmiválec s obsahem 5,4 - 7l Výkon: 165 - 680k Převodovka: manuální čtyřstupňová nebo automat Náhon: na zadní kola 

 

Chevrolet Corvette C3 Stingray 1968-1982

  Předobrazem nového Chevroletu Corvette, uvedeného na trh v roce 1967 (model ‘68) se stala koncepční studie Mako Shark II. Z té byla na sériově vyráběný model přenesena především základní struktura karosérie, která na svou dobu byla více než revoluční. Vůz měl fantastické aerodynamické vlastnosti, jeho agresivní design podtrhovaly tvarované blatníky a ostrá příď, po konstrukční stránce bylo důležité nezávislé zavěšení všech kol. I v této generaci lze vysledovat některé ze stylistických prvků, představené již na vozech z padesátých let. Jednak je to čtveřice kulatých zadních světel, ale také mřížoví ventilačních otvorů v předních blatnících, hned za zadními koly. Nadčasovost designu “C3″ Corvette dokazuje i doba, po níž si tyto vozy držely svá místa v showroomech: celkem 15 sezón.

Corvette 1968
  Svůj první rok zahájily vozy Corvette poněkud nešťastně. Brzy se rozšířilo, že jsou nespolehlivé a odrazilo se na nich nekvalitní dílenské zpracování. Na výběr bylo ze dvou karosérií, dvoudveřového kabrioletu a kupé s odnímatelnými střešními panely a zadním sklem. Výrazně ubylo chromu, zato celkové linie karoserie byly hned od počátku čisté a uhlazené. Světlomety zůstaly uschovány v kapotě, jejich zdvihání zajišťoval podtlakový mechanismus. Pro co nejmenší odpor vzduchu bylo uděláno mnohé, mimo jiné byly kliky dveří nahrazeny pouhým tlačítkem a stěrače byly v klidovém stavu umístěny pod hranou kapoty. Základním motorem byl osmiválec 327 (5,4 litru) s 300 nebo 350 koňskými silami a čtyřkomorovým karburátorem. Silnější motor 427 (7,0), v celkem pěti verzích, poskytoval výkon od 390 do 435 k. Motor L88, osazený hliníkovou hlavou válců a Holley 4bbl karburátorem, dosahoval podle některých zdrojů až 530 k. Spektrum převodovek sahalo od třístupňové mechanické a samočinné až po čtyřstupňové manuální s kratšími i delšími převodovými poměry. Rok 1968 byl také posledním, kdy počty prodaných kabrioletů (18.630 kusů) překonaly vozy s pevnou střechou (9.936 kusů), cena základních verzí se pohybovala mezi 4.347 až 4.663 dolary.

Corvette 1969
  Exteriér vozu se sice nezměnil, důležitým byl však návrat označení Stingray (tentokrát psáno dohromady) na přední blatníky. Spolu s tím se zvýšil obsah základních motorů z 5,4 na 5,7 litru. Výkon základní varianty zůstal na hodnotě 300 k. Většina prodaných Corvette byla vybavena posilovačem řízení a mechanickou převodovkou se čtyřmi rychlostními stupni. Součástí základní výbavy byly kotoučové brzdy na předních i zadních kolech, ostřikovače světlometů, vinylové potahy a koberečky, navíc přibyla možnost teleskopického nastavování volantu. Zajímavou raritou byly dva vyrobené kusy Corvette ZL1 T-top coupe, vybavené motorem 427, které bohužel nebyly homologovány. Používaly se pouze pro účely rychlostních testů pro novináře a VIP osoby. Výkon tohoto motoru s kompresním poměrem 12,5:1 se odhaduje okolo 600 k. Poprvé se lépe prodávaly kupé, a to v poměru 22.129 : 16.633. Rovněž cena se zvýšila v průměru o 100 dolarů.

Corvette 1970
  První model sedmdesátých let se hned při své premiéře musel potýkat s dalšími problémy. Nástup do výroby se zpozdil, první vozy modelu ‘70 začaly sjíždět z pásů až v lednu 1970. Do vnějšího kabátu se promítly úpravy přední masky a průduchů v blatnících za předními koly, stejně tak jako hranaté blinkry a koncovky výfuků. Důvod toho, že se ročník 1970 výrazně zapsal do historie, je však ukryt pod kapotou. Jednak byl představen slavný vysokovýkonný small-block LT1 (370 k), stejně tak potěšující skutečností bylo zvýšení obsahu big-blocků z 7 litrů na 7,4. Ty byly k mání ve verzích 390 a 460 k. Další radostí pro skutečné entusiasty byl motor LT2 454, který se objevil pouze v jediném oranžovém kupé, určeném pro testy a prezentace. S produkcí tohoto celohliníkového motoru se skutečně počítalo, byly vydány manuály a tiskové informace, ale u toho také zůstalo. Výrazněji se začínala prosazovat klimatizace, kterou bylo vybaveno již téměř 40 procent prodaných vozů. Prodeje propadly téměř o polovinu (i vinou kratší produkční doby modelu 1970), naopak cena se vyšplhala na 5.470 u kupé a 5.129 u otevřené verze.

Corvette 1971
  Vozy Corvette nadále procházely evolucí, která znamenala neustálé vylepšování vlastností podvozku a karosérie. A nejen jich. S modelem 1971 přišel i přepracovaný interiér s elektrickými hodinami, otáčkoměrem a tónovanými skly již v základní výbavě. Vzhledem k nutnosti přizpůsobit motory Corvette pro provoz na benzín s nižším oktanovým číslem, snížit emise a výkonnostní hodnoty kvůli pojišťovacím společnostem, sáhl Chevrolet ke snížení kompresního poměru. Například u základního motoru 350 se ponížila komprese z 10,25 na 8,5:1. Vedle toho se však dostalo na LS6, který se připravoval již o rok dříve. Z původních 460 k však díky již zmíněným úpravám kompresního poměru produkční verze dosahovala “pouze” 425 k. S celkem 21.801 kusy opět vzrostl prodej a tak to v příštích letech pokračovalo i nadále.

Corvette 1972
  Nabídka motorů se zúžila na pouhé čtyři varianty, z toho ještě poměrně drahé verze ZR1 se vyrobilo pouze 30 kusů. Výkony jsou o třetinu nižší, ale prodeje rostou a dosahují 27.000 jednotek. Základní výbava obsahovala zadní Positraction nápravu, vnější zpětné zrcátko, elektronický alarm a tónovaná skla. Kabriolet mohl mít skládací střechu v bílé nebo černé barvě, exteriérových barev bylo celkem deset, včetně Mille Miglia červené, Ontario oranžové, Elkhart zelené nebo Steel Cities šedé. Většina novopečených majitelů si na objednávkovém formuláři zaškrtla elektrické ovládání oken, klimatizaci, čtyřrychlostní mechanickou převodovku a nastavitelný volant. Cena přesáhla $5.500.

Corvette 1973
  V roce 1973 se plně projevilo ropné embargo, mající neblahý vliv především na sportovní automobily, Corvette nevyjímaje. V tisku se spekulovalo o tom, že Chevrolet začne do Corvette montovat i motory s nižším objemem, dokonce snad i šestiválce. Naštěstí pro existenci samotného modelu se tak nikdy nestalo. To ovšem neznamenalo další snížení výkonů u motorů stávajících. Oba osmiválce 5,7 doznaly v tomto směru jistých redukcí, pouze bigblock dostal o pět koní více. Kapota vozu a přední blatníky byly stylisticky upraveny, změnil se průduch za předními koly. Přední nárazníky, splňující federální limit - bez úhony ustát náraz v rychlosti 5 MPH (8 km/h), zvýšily hmotnost vozidla o 16 kg. Do sériových čísel se vloudila chybička, když poslední vůz modelu 1973 nesl sériové číslo 34.464, místo 30.464. Vozy s čísly 24.001 až 28.000 prostě neexistovaly. Cena se pomalu přibližovala hranici 6.000 dolarů.

Corvette 1974
  Corvette je opět o kus dál. V zadní části vozu zmizel chromovaný nárazník, který nahradil plastický zapuštěný v zadním čele. Díky tomu se změnila celá zadní část, zmizela ostrá hrana a celková délka vozu se prodloužila na 4.712 mm. Některé konstrukční prvky a součásti výbavy byly rovněž vylepšeny, jako např. posilovač řízení, chladič, bezpečnostní pásy nebo aktivátor alarmu. Zajímavé je, že hliníková kola, která byla součástí příplatkové výbavy za $175 nenašla uplatnění a neobjevila se ani na jednom voze. Vozy s karosérií kupé se neustále dobře prodávaly, jejich počet modelu 1974 dosáhl 32 tisíc. Naopak klesal zájem o kabriolet, který si v posledních letech nenacházel více než 5 tisíc zákazníků.

Corvette 1975
  Zlomový rok. Již nikdy Corvette nebude vybaven motorem bigblock, ale pouze smallblocky 5,7, již nikdy nebudou továrnu opouštět sériové vozy bez katalyzátoru a vozy ročníku ‘75 jsou posledními kabriolety, minimálně do roku 1986. Výrobce nadále vylepšoval zapuštěné nárazníky, vůz osadil zapalováním High Energy, standardně radiálními pneumatikami a tachometrem se stupnicí km/h a na zapomenutá zapnutá světla upozorňoval bzučák. Zora Arkus Duntov, jehož život byl spjat s Corvette, definitivně opouští General Motors a odváží si Corvette ‘74.

Corvette 1976
  Stingray coupe je od nyní jedinou karosářskou variantou Corvette C3, stejně tak osmiválec 5,7 ve dvou výkonnostních variantách: 180 k a 210 k. Silnější měla speciální hlavy válců s většími ventily, písty s protisměrným vytlačováním a hliníková víka hlav válců s podélným žebrováním. Převodovka Turbo Hydra-matic byla dodávána ve dvou verzích, odlehčené 350 pro 180 k motory a 400 pro silnější. Standardně montovaná mechanická převodovka “do rychla” byla vedle převodovky s delším prvním rychlostním stupněm k dispozici stejně jako v minulých letech. Aby se docílilo výraznějšího snížení hluku, bylo vnější sání vzduchu přesunuto z větrací komory pod čelním sklem přesunuto do přední části nad chladič. Protože se vytratila otevřená verze bez střechy, mohli řidiči podobný pocit “nahoře bez” zažít již jen při sundané střeše typu Targa. Součástí základní výbavy byly v klidovém stavu ukryté stěrače, tónovaná skla a středová konzola se zapalovačem a popelníkem. V roce 1976 byl stanoven další prodejní rekord, celkem 46.558 prodaných vozů.

Corvette 1977
  V květnu 1977 byla znamenána výroba půlmiliontého vozu Corvette. Na oslavu byly kožené potahy přesunuty z kategorie příplatkové výbavy do základní, možnost vybavit vůz textilními však zůstala. Corvette ztratil označení Stingray, od nyní je to jen Corvette. Většina změn se dotkla interiéru, modernizoval se vzhled konzole a přístrojové desky, voltmetr nahradil stávající ampérmetr. Vyměněny byly ovladače topení a klimatizace a stahování oken. Drtivá většina vozů tohoto roku byla vybavena slabším motorem a samočinnou převodovkou. Seznam doplňkové výbavy rozšířil tempomat, nosič střešních panelů a rádio s přehrávačem na osmistopou kazetu. Corvette se s cenou 8.648 nadále výborně prodával, v roce 1977 se dotáhl na roční produkci 50.000 kusů.

Corvette 1978
  Oslavy 25. narozenin pojal výrobce velkolepě. Jednak modernizoval střešní linie a osadil vůz panoramatickým zadním oknem, pak také uvedl dvě speciální edice Corvette. První z nich byl Silver Anniversary, což byl dvoubarevný Corvette s horní částí v stříbrné metalíze a dolní v temně stříbrném provedení. Stejně tak interiér byl vyveden v odstínu šedé. Jemný červený proužek procházel podél celého vozu a ohraničoval obě barevné plochy. Vzhledem k tomu, že Corvette byl vybrán jako Pace Car pro závod Indianapolis 500, rozhodl se Chevrolet nabídnout limitovanou sérii replik tohoto vozu. Ten měl také dvoubarevné schéma, tentokrát byl nahoře černý a dole stříbrný, interiér ve stříbrné kůži, speciální přední a zadní spoilery a litinová kola s pneumatikami 255/60 R15 a střešní panely z tvrzeného skla. Pace Car replika byla vyrobena v 6.502 exeplářích, na což měla vliv i titulní strana The Wall Street Journal, kde byla označena při ceně přes 13 tisíc dolarů za velmi výhodnou investici. 15.283 zákazníků zvolilo Silver Anniversay model. Celkový počet prodaných vozů poklesl o sedm procent a cena základního modelu vyšplhala na $9.445.

Corvette 1979
  Mezi další vylepšení patří bezesporu zdvojený sběrač nasávaného vzduchu, vyšší zdvih vaček, hlava s většími ventily a vačková hřídel z kované oceli u příplatkového L82 motoru. Zpříjemnění jízdy zaručovaly přepracované sedačky s vyšším opěradlem, které se objevily již v Pace Car. V této době se usilovně pracovalo na vozu nové generace, i tak ještě modely “C3″ neřekly poslední slovo. I přes neustále se zvyšující základní cenu šplhaly i prodeje. Rok 1979 ustanovil nový rekord: 53.807 vyrobených kusů.

Corvette 1980
  Před odchodem ze scény připravili konstruktéři třetí generaci poslední face-lift. Zaměřili se na přední i zadní blatníky, odlehčili kapotě a dveřím, čímž se podařilo ušetřit 114 kg. Vůbec snaha shodit nadbytečné kilogramy, byla otázkou dne. Hliníková byla nově skříň diferenciálu a sací potrubí u 5,7 litrového motoru. Ten nebyl jediným v nabídce (ve verzích 190 k a 230 k), doplnil ho motor speciálně pro Kalifornii V8 305 (5,0) disponující silou 180 k. Ten splňoval přísnější emisní limity stanovené vládou v Kalifornii. Kombinovat ho šlo pouze s automatikou. Elektrické stahování oken, nastavitelný volant a klimatizace byly nyní již v základu. Však také cena vylétla na $13.140, ale prodej klesl na 40.614 kusů.

Corvette 1981
  Neustálá změna je život. Pouze v minulém roce z několika předchozích byl výběr z více než dvou motorů, nyní je tomu zcela jinak. Do roku 1981 vstoupil Corvette s jediným agregátem v jediné výkonnostní verzi, a to 350 (5,7) o síle 190 k při 4.200/min. Corvette s Turbo Hydra-matic automatikou se pyšnil jednoduchými listovými pery Monoleaf, které uspořili přes 30 kg oproti dřívějším více listovým perům. Víka hlav válců byly nyní ze superlehkých slitin hořčíku. Zajímavou novinkou byl systém Computer Commnad Control pro měření bohatosti směsi, ale i uzavírací spojka měniče kroutícího momentu. Elektronika se dostávala i na přímý dosah
řidiče. Vozy byly vybaveny hodinami z tekutých krystalů, elektronickým alarmem, polohováním sedadel do šesti směrů, rádiem se samočinným laděním a přehrávačem kompaktních kazet (či 8-stopých kazet) nebo vysílačkou pracující v CB pásmu. Ve všech vozech se základní cenou 15.248 dolarů jste mohli najít čtveřici diskových brzd, samosvorný diferenciál, posilovač řízení, zpětná zrcátka ovládaná z místa řidiče, klima, otáčkoměr a halogenové světlomety. Produkce zůstala zhruba stejná jako v minulém roce.

Corvette 1982
  Ačkoliv byl Corvette čistokrevným sportovním vozem, v roce 1982 nebylo možné vybavit ho manuální převodovkou. Cross Fire byl představen jako hybridní vstřikovací systém, což přineslo navíc 10k a zároveň snížilo emise. Jako poctu všem doposud vyrobeným modelům Corvette a zároveň rozloučení s třetí generací byl představen Corvette Collector Edition za neskutečných $22.537. Zajímavostí bylo zvedací zadní sklo, které zpřístupnilo prostor za zadními sedadly. Lak stříbro-béžové barvy, stínovaný prolis na kapotě - to byly hlavní vnější poznávací znaky. Stejnou barvu nesl i interiér v kůži. Vůz byl osazen pneumatikami Goodyear SBR WLT Eagle GT 255/60 R15, zatímco obyčejné modely stejnými pneumatikami o rozměrech 225/70. Poslední model 3. generace byl vyroben celkem v 25.407 exemplářích, z toho Collector Edition si zakoupilo 6.759 fajnšmekrů. Corvette C3 svým designem sahal do roku 1968, podvozkovou částí dokonce až do roku 1963. I dnes však jeho tvary vzrušují a jízda v něm znamená nezapomenutelný zážitek.

corp_0706_1152x864wallpaper.jpg chevrolet-corvette-02.jpg chevrolet-corvette-stingray-1970.jpg chevrolet-corvette-stingray-1982.jpg

 

 

Chevrolet Corvette C2 Sting Ray (1963-1967)
 

V pořadí druhou generaci Corvetty, tentokrát pod označením Sting Ray, navrhl Larry Shinoda pod vedením Billa Mitchella a vyráběla se v letech 1963 až 1967. Vedení GM původně v jednu chvíli zcela vážně uvažovalo u Corvetty o přidání druhé řady sedadel a jen náhoda, kdy se údajně ředitel firmy zasekl na zadním minisedadle, tomu chtěla, že byl čtyřmístný návrh definitivně smeten ze stolu a Corvette nakonec zůstala dvoumístná.

Corvette Sting Ray dostala nový podvozek s žebřinovým rámem a nezávislým zavěšením kol i na zadní nápravě. Vzhled byl oproti předchozí generaci výrazně přepracován, téměř postrádal jakékoliv v té době nepostradatelné ozdobné prvky a na předku kapoty se usídlila vyklápěcí světla. Kromě otevřené verze se v nabídce objevila i nádherná verze coupé se svisle rozděleným zadním oknem. Vcelku trefně o ní Alain de Cadenet v díle věnovaném historii Corvetty ze seriálu Victory by Design řekl: "Wow, this thing is like sex on wheels!". Pod kapotou se ukrývaly vidlicové osmiválce o objemu 5,4l (327 ci) s karburátory nebo vstřikováním a výkony od 250 do 370k, které tak z ní s ohledem na její velikost a nízkou hmotnost činily skutečné žihadlo.

Rozdělené zadní okno se kvůli špatnému výhledu dozadu nesetkalo ve své době u zákazníků s přehnaným pochopením a od roku 1964 se tedy v GM rozhodli nahradit jej jednodílným. Vzhledem k nízkému počtu vyrobených vozů s děleným oknem se však postupem času stala původní varianta velmi vyhledávanou a ceněnou.

V roce 1965 se Sting Ray začal dodávat s koutoučovými brzdami na všech kolech, bočními výfuky vedenými pod prahy a ukončenými před zadními koly. Kromě toho se v nabídce objevily i 6,5 litrové (396 ci) osmiválce o výkonu 425k, které z pod kapoty postupně vytlačily menší, ale dražší motory se vstřikováním. Aby to nebylo málo, od roce 1967 se začaly dodávat místo 6,5l jednotek sedmilitrové (427 ci) v různých výkonových verzích s oficiálně udávaným výkonem až 430k. U nejvyšších verzí byla však tato hodnota citelně podhodnocena a skutečně dosahovaný výkon se pohyboval zhruba kolem 550k.

Poznámka: Karoserie: sklolaminátová, dvoumístné dvoudveřové kupé nebo kabrio s motorem vpředu Motor: vidlicový osmiválec s obsahem 5,4 - 7l Výkon: 250 - 550k Převodovka: manuální čtyřstupňová nebo třístupňový automat Powerglide Náhon: na zadní kola Rozměry d x š x v: 4450 x 1768 x 1265mm Rozvor: 2490 mm Hmotnost: podle verze - zhruba 1300 - 1400 kg Zrychlení 0 - 100 km/h: 7l - 5,5s

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Momentálně zde nejsou žádné aktuality.


Realizace: ENZON